مدل های ارزیابی بلوغ فرآیندی

بر اساس یک برآورد حدوداً ۲۰۰ مدل بلوغ وجود دارد که تعداد کمی از این مدل‏های بلوغ پیرو اصول ایجادشده در چارچوب بلوغ فرآیندی است.اغلب مدل‏ها وضعیت و حالت‏هایی را برای توسعه مجموعه‏ای از بهترین فعالیت‏ها به کار گرفته‏اند بدون اینکه زیربنای آن فعالیت‏ها که نقشه راه را تشکیل می‏دهند، فراهم و تدارک نموده باشند. یکی از مدل های ارزیابی بلوغ سازمانی، مدل یکپارچه بلوغ سازمانی CMMI (Capability Maturity Model Integration) می باشد. در این مدل ۵ سطح مختلف از بلوغ تعریف می شود:
Initial :سازمان تقریبا هیچ یک از فرایندهای خود را تدوین و مدیریت نمی نمایند و انجام فعالیت ها بر اساس مهارت های شخصی افراد انجام می پذیرد .در این وضعیت میزان کنترل بر فرایند و قابلیت تکرار پذیری آن کم است.
Managed: در این سطح اقدامات اولیه مدیریت پروژه صورت می¬پذیرد. فرایندها در این سطح برنامه‌ریزی، مستندسازی، کنترل و نظارت می شوند؛ اما همچنان به‌صورت واکنشی و انفعالی انجام می‌گیرند
Defined: در این سطح سازمان‌ها به جای رفتار واکنشی بیشتر به سمت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی حرکت می‌کنند. مجموعه‌ای از “استانداردهای سازمانی” برای راهنمایی در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها وجود دارد. در سطح Defined کسب و کارها نواقص خود، روش برطرف کردن آن و اهداف در راستای بهبود را می‌شناسند.
Quantitatively managed: در این سطح کنترل و ارزیابی بیشتری وجود دارد. سازمان با استفاده از داده‌های کمی، فرآیندهای مورد نیاز ذینفعان را پیش‌بینی می‌کند. کسب و کار، جلوتر از ریسک‌ها حرکت میکند
Optimizing: در این سطح فرآیندهای سازمان منعطف و پایدار هستند. در سطح پایانی، سازمان در وضعیت بهبود منظم و استفاده از فرصت‌ها خواهد بود. در سطح Optimizing سازمان پایدارتر و پیش‌بینی‌پذیرتر است که این امر فضا را برای چابکی و خلاقیت باز می‌کند.

Amirhossein Mostafaviمشاهده نوشته ها

Avatar for Amirhossein Mostafavi

بیش از ۴ سال سابقه کار تخصصی درزمینه مذاکرات سازمانی و توسعه کسب‌وکار و همچنین تجربه‌ی همکاری با کسب‌وکار پیشتاز در صنعت‌های تجارت الکترونیک و ابزار دقیق ازجمله کار با عنوان کارشناس توسعه کسب‌وکار در شرکت دیجی‌کالا و با عنوان مهندس فروش در شرکت کرونه آلمان را دارم. به‌شدت به مطالعه و ایجاد ایده‌های خلاقانه در سازمان و یادگیری مهارت‌های جدید در حوزه علوم داده، هوش تجاری و موضوعات مرتبط با کسب‌وکار و بازاریابی علاقه‌مند می‌باشم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.