چرخه حیات مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPM

BPM

۱-شناسایی فرایند

در این مرحله، مشکل کسب وکار مطرح میشود و فرایندهای مربوط به مشکل شناسایی و مرزهای فرایند و ارتباطشان با همدیگر مشخص میشود. خروجی شناسایی فرایند، معماری فرایند جدید یا به روزرسانی شده است که نمایی کلی از فرایندها در سازمان و روابطشان با یکدیگر را مشخص میکند. در برخی موارد، شناسایی فرایند به صورت موازی با تعیین شاخصهای عملکردی انجام میشود.

۲-تحلیل فرایند

در این مرحله، موضوعات مربوط به فرآیند as-is شناسایی و مستندسازی میشود و در هر زمان که ممکن است با استفاده از شاخص عملکردی سنجیده میشود. خروجی این مرحله مجموعه ای ساختار یافته از مسائل است. این مسائل به طور معمول از نظر تأثیر آنها و گاهی اوقات نیز از نظر تلاش مورد نیاز برای حل آنها اولویت بندی میشوند.

۳-طراحی مجدد فرایند

هدف این مرحله شناسایی تغییرات در فرایند برای کمک به حل مسائلی است که در فازهای قبلی شناسایی شده است و به سازمان کمک میکند که به اهداف عملکردی خود برسد. برای این منظور، گزینه های تغییر چندگانه با استفاده از شاخصهای عملکردیِ انتخاب شده مورد تحلیل و مقایسه قرار میگیرند. این به این معناست که طراحی مجدد و تحلیل فرایند ارتباط بسیار نزدیکی دارند: چنانچه گزینه های جدید تغییرات پیشنهادی، قبلاً با استفاده از تکنیک های آنالیز فرایند تجزیه و تحلیل شده اند. در نهایت، امیدوارکننده ترین گزینه های تغییر که ترکیب شده اند، منجر به طراحی مجدد فرایند میشوند. معمولاً خروجی این مرحله مدل فرایندی to-be است که به عنوان پایه ای برای فاز بعدی به کار میرود.

۴-پیاده سازی فرایند

در این مرحله، تغییرات مورد نیاز برای حرکت از فرآیند as-is به سمت فرایند TO-BE باید تهیه و اجرا شود. پیاده سازی فرآیند دو جنبه را مد نظر قرار میدهد: مدیریت تغییر سازمان و مکانیزه شدن فرآیند. مدیریت تغییر سازمان به مجموعه ای از فعالیتهای مورد نیاز برای تغییر شیوه کار مجریان فرایند اشاره دارد. از سوی دیگر، مکانیزاسیون فرایند به توسعه و استقرار سیستم های فناوری اطلاعات (یا نسخه های پیشرفته سیستمهای موجود IT )که از فرایندهای to – be پشتیبانی میکنند اشاره دارد.

۵-نظارت و کنترل فرایند

هنگامی که فرایندی که طراحی مجدد شده است در حال اجراست، برای تعیین کارایی عملکرد، داده های مرتبط با توجه به شاخصهای عملکردی و اهداف عملکردی آن جمع آوری و تجزیه و تحلیل میشوند. گلوگاه ها، خطا های مکرر یا انحراف نسبت به رفتار مورد نظر، شناسایی شده و اقدامات اصلاحی انجام می شود. مسائل جدیدی ممکن است در همان فرایند یا در فرآیندهای دیگر بوجود آیند که نیاز به تکرار چرخه دارند

 

Amirhossein Mostafaviمشاهده نوشته ها

Avatar for Amirhossein Mostafavi

بیش از ۴ سال سابقه کار تخصصی درزمینه مذاکرات سازمانی و توسعه کسب‌وکار و همچنین تجربه‌ی همکاری با کسب‌وکار پیشتاز در صنعت‌های تجارت الکترونیک و ابزار دقیق ازجمله کار با عنوان کارشناس توسعه کسب‌وکار در شرکت دیجی‌کالا و با عنوان مهندس فروش در شرکت کرونه آلمان را دارم. به‌شدت به مطالعه و ایجاد ایده‌های خلاقانه در سازمان و یادگیری مهارت‌های جدید در حوزه علوم داده، هوش تجاری و موضوعات مرتبط با کسب‌وکار و بازاریابی علاقه‌مند می‌باشم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.